Lantlivspuls

En blogg i dagboksform där mina tankar om högt och lågt får samsas med vardagsberättelser från den lilla gården i den lilla byn på landet. Inga förskönande omskrivningar utan ibland riktiga djupdykningar rätt ner i novembergeggan eller i det sköna gröna där kycklingarna kläcks i köket och det dagliga brödet gräddas på vedspisen. Mitt liv i all sin enkelhet och all sin svårighet. Välkommen!

Inspiration

Publicerad 2016-02-06 19:14:42 i Allmänt,

I mitt liv är det viktigt med inspiration. Jag har märkt att det i vissa fall är skillnaden mellan att lyckas och att (i mina egna ögon) misslyckas, att saker blir gjorda eller om de inte gör det. I vissa stunder i livet är jag mer beroende av yttre pepp och att verkligen hitta de inspirationskällor som puffar mig framåt när jag själv inte har den motivation jag behöver för att nå de resultat jag vill.
 
Detta gäller i mitt fall främst min träning och min trädgård.
 
När det gäller träningen kan det hända att jag måste riktigt skaka om mig själv och tvinga mig att fortsätta, tänka bakåt på alla de joggingturer som varit sådär underbara och de gånger jag faktiskt genomfört ett riktigt, riktigt grispass till träning och den underbara känslan efteråt som är ren eufori. I vissa fall lyckas jag och får den där inspirationen, i andra fall får jag bara ta mig igenom det så gott jag kan. Jag har idag inga riktiga mål med min träning utan vill mest träna regelbundet, hålla kroppen stark och att må bra.
 
När det gäller trädgården så har jag mål jag vill uppnå. Jag vill verkligen något med den men har massor med begränsningar där de största heter kunskapsbrist, tidsbrist och inspirationsbrist. Men om man vänder på det så har jag tillgång till vilja, önskan, utrymme och möjligheter. Så tjoho! Mina tillgångar är större än mina brister. Perfekt!
 
Så nu börjar min planering inför odlingssäsongen 2016 där mitt motto heter användbarhet, enkelhet och smakfullhet. Jag vill alltså odla för att använda allt jag odlar, att tänka enkelt så att odlandet blir något hanterbart och som jag kan hantera HELA säsongen och till slut smakfullt efter som hela vår familj bade ska se det odlade som den mat den är, ta hand om den och äta den. Inget ska behöva förgås - alltså behöver jag tänka smart.
 
För att jag ska fixa allt detta behöver jag nu tillföra kunskap och inspiration och jag har verkligen hittat en guldgruva som jag vill dela med mig av. Ni som är lite inne i odlandet känner nog till "Skillnadens trädgård" och ni som inte gör det men vill odla - ni har nu många timmars läsning och videotittande framför er. Grattis!
 
HÄR kan ni läsa om Sara Bäckmo och hennes underbara köksträdgård.
 
 
Jag gallrar inte så ofta vilket ju syns på vissa av mina morötter, men just de här morötterna tycker jag förtjänar att kramas istället för att vara långt isär. ♥
 
 
 
 
*The best is yet to come*
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela