Lantlivspuls

En blogg i dagboksform där mina tankar om högt och lågt får samsas med vardagsberättelser från den lilla gården i den lilla byn på landet. Inga förskönande omskrivningar utan ibland riktiga djupdykningar rätt ner i novembergeggan eller i det sköna gröna där kycklingarna kläcks i köket och det dagliga brödet gräddas på vedspisen. Mitt liv i all sin enkelhet och all sin svårighet. Välkommen!

Vad vill du ha i ditt hjärta

Publicerad 2016-03-03 20:10:31 i Allmänt,

Om du ser ditt hjärta, ditt inre, som den plats där allt som är viktigt för dig, bor. Vad vill du då stoppa in där? För mig handlar det mycket om att sortera ut allt och endast låta det jag verkligen sätter värde på att få finnas på den viktigaste platsen i mig. I min hjärna och i mitt hjärta. 
 
Det min hjärna tänker det känner sedan mitt hjärta och min kropp. Genom att se mina tankar som en sorts medicin kan jag få hjälp att sortera och låta det bästa stanna kvar, växa och föröka sig. En teknik jag har är att varje dag vara stilla och "bara vara" en stund och i den stunden tänka på allt som jag sätter värde på i livet. Tacksamhet. 
 
15 Beautiful Quotes about Life from Winnie the Pooh | http://www.meetthebestyou.com/15-beautiful-quotes-about-life-from-winnie-the-pooh/:
 
Att sortera tankar är bland det svåraste jag vet för när en tanke väl satt sig, även om jag känner att den inte gör nytta, så är den ibland väldigt svår att bli av med. Det som är positivt är att det alltid finns tid att lära sig och jag tror att man kommer väldigt långt med ett öppet sinne, att göra sånt som man blir glad av och att just - vara tacksam för allt gott som finns i livet. 
 
Jag tror att den stora frågan i livet inte handlar om hur vi egentligen har det, utan om hur vi tar det. Hur hanterar vi det som händer i vårt liv? Har vi utvecklat kortsiktiga flyktbeteenden i våra försök att må bra, men som innebär att vi mår ännu sämre på lång sikt? Förstorar vi små saker som händer oss eller förminskar vi stora saker? Hur hanterar vi alla våra känslor som kommer till oss dagligen och vad lägger vi egentligen in i vårt förhållande till andra människor, vad tillför vi till relationen? Gör vi saker som vi själva mår bra av, så att vi har bra saker att ge till andra? "Pay it forward" börjar ju alltid med ett laddat batteri inom oss själva. 
 
Läste ett tänkvärt citat idag:
 
"Mitt liv har varit fullt av tragedier...
...några av dem har faktiskt inträffat"
 
                                           Mark Twain
 
Tycker att det säger en hel del om hur vi ibland ser på våra liv och väljer våra tankar. Dock menar jag inte att förminska verkliga tragedier i livet, vi har dem alla, men väldigt ofta oroar vi oss så väldigt mycket i onödan. 
 
 
*You only fail when you stop trying*
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela