Lantlivspuls

En blogg i dagboksform där mina tankar om högt och lågt får samsas med vardagsberättelser från den lilla gården i den lilla byn på landet. Inga förskönande omskrivningar utan ibland riktiga djupdykningar rätt ner i novembergeggan eller i det sköna gröna där kycklingarna kläcks i köket och det dagliga brödet gräddas på vedspisen. Mitt liv i all sin enkelhet och all sin svårighet. Välkommen!

Snö, VAB och frusen jord...

Publicerad 2016-02-18 11:09:16 i Allmänt,

Ja, det titeln anger är det som hitills skett. Jag är hemma med en tjej som är piggare men ännu inte helt frisk så alltså VAB.
 
Började dagen med att promenera med sonen och hunden till skolan för att sedan ta en längre promenad själv med hunden i den vackra morgonen. Egentligen var det inget fel alls på varken temperatur eller känslan utomhus men ihållande snöfall var inte vad jag hade tänkt mig. Promenera gjorde jag ändå och det blev en riktigt härlig morgon. Bra start på dagen! Det är ju det här som är lantlivspuls för mig... friheten.
 
 
Nöjd hund och ett gott sällskap!
 
Tänkte mig en start på mitt odlingsprojekt också. Jag har ju blivit smått förälskad i de pedagogiska you tube-videor som Sara från "Skillnadens Trädgård" gjort och min inspiration vet inga gränser. Kanske jag kan lyckas med mina odlingar i år tro?
 
Tänkte börja med lite smått och gott i fönstren åtmonstone och planerar odling av ärtskott, vattenkrasse och bladgrönt till sallader. Groddar bönor gör jag redan till både oss och hönsen. Mums!
 
Blev däremot lite sinkad i mina planer då jorden, som naturligtvis stått ute, hade frusit helt och hållet. Får nu stå bredvid vedspisen på upptining samt att vi imorgon köper en stor säck plantjord för lite mer fart i odlandet. Så roligt att det finns massor att göra utan att behöva vare sig växthus eller sommarsol. 
 
 
Ni blir det lite lugn slapp i soffan för mig och dottern, känner att det är helt ok en dag som denna!
 
Ha det gott!
 

Kommentarer

Postat av: Anki

Publicerad 2016-02-18 19:29:04

Nu har jag läst ifatt hos dig, det händer mycket på ett par dagar. Vad roligt med en mamma dotter dag, håller med dig om att man blir glad av färger och former. Tyvärr klarar jag det inte här hemma även om jag vill. Men jag passar på att njuta av det hos andra.
Roligt att läsa om hur ni hamnade på er gård och hur du/ni tänker runt storleken på ert boende och hur ni löser allt med förvaring.
Barnen blir ju inte hemma för evigt heller även om det tar ett tag innan de är flyg färdiga. Då kan det vara extra skönt att inte ha ett gigantiskt hus som gapar tomt.
Åh vad sugen jag blev på att så när du skrev om dina odlingsplaner, får kanske börja på med något jag också. Snart dags att så tomatplantor och lite annat tänker jag.
Hoppas ni snart är friska igen!
Kram

Svar: Ja, tänk vad konstigt det blir när vi inte har barn hemma längre.... kan inte ens tänka mig det just nu. Men äldsta fyller 17 år om några veckor. Det gå så fort!
lantlivspuls.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela