Lantlivspuls

En blogg i dagboksform där mina tankar om högt och lågt får samsas med vardagsberättelser från den lilla gården i den lilla byn på landet. Inga förskönande omskrivningar utan ibland riktiga djupdykningar rätt ner i novembergeggan eller i det sköna gröna där kycklingarna kläcks i köket och det dagliga brödet gräddas på vedspisen. Mitt liv i all sin enkelhet och all sin svårighet. Välkommen!

Vikten av att vila

Publicerad 2016-02-28 19:58:12 i Allmänt,

Jag tror att det är enormt viktigt att vila ibland. Att bara göra ingenting och låta kroppen få samla sig lite... om man kan. För jag tror också att vi vilar olika, att vilan är individuell. Vissa kan vila och verkligen gå ner i varv när de gör ingenting medan andra blir stressade av det och känner sig mer utvilade när de gjort en aktivitet de mått väldigt bra av. 
 
Jag är en sån som behöver vilan, både den aktiva när jag gör olika trivsamma aktivieter såväl som den vilan där jag gör - ingenting. Däremot är jag superdålig på att vila på det sistnämnda sättet. 
 
Att göra ingenting är för mig stressande men på det sätt att jag känner att jag "borde" göra något. Jag har mycket att göra som liksom ligger på väntelista och då inte blir gjort om jag går ner i ett "ingenting"-läge. Min läxa har genom åren varit att lära mig att vila på detta sätt. Att säga till mig själv att det faktiskt är ok att göra ingenting ett tag och jag har skaffat mig olika hjälpmedel för att klara av det. 
 
Dessvärre lyckades jag inte riktigt med den uppgiften i helgen och jag vilade alldeles för lite. Det känns nu när förkylningen tagit tag igen och jag är ordentligt trött. Blir soffan med en kopp te och det känns väldigt skönt just nu. 
 
Jag har iallfall gjort iordning varmbänken idag och förhoppningsvis står den och puttrar och värmer upp sig där ute. Imorgon ska inhandlas en digitaltermometer som sedan försiktigt ska stoppas ner i dyngan. Åh, jag hoppas verkligen att det fungerar för jag har storslagna planer på allt gott som ska växa där sedan. Håller tummarna nu!
 
Imorgon är det jobbdag igen och jag ser fram emot det, söndagsångest känner jag nästan aldrig! Det fanns en tid då allt var annorlunda, då jag verkligen inte mådde bra i mitt jobb, på min arbetsplats och med så mycket annat som var jobbrelaterat. Men när jag började definiera vad det var jag INTE ville ha i mitt jobb så insåg jag vad det var jag VILLE ha. När jag väl började se de delarna som en del av min dröm och mitt mål så dök till slut det ultimata jobbet upp, även om jag inte visste det just då. Jag hade bara en väldigt stark känsla av att det var det jobbet jag ville ha och jag kunde inte släppa den tanken eller känslan. Jag köpte verkligen "grisen i säcken" med mitt nuvarande jobb men det fantastiska var att när jag väl var på plats så kunde jag, några månader senare, konstatera att nästan alla av de punkter jag önskat mig hade gått i uppfyllelse. So it works!! Ge inte upp - ge järnet!
 
Positive Work Quotes | positive+work+quotes.jpg:
 
 
Nu bäddar jag ner mig igen. Ha det gott! 

Kommentarer

Postat av: Anki

Publicerad 2016-03-01 08:18:59

Jag kan också vila på båda sätt men mår bäst då jag får göra något jag gillar. Då samlar jag massor av ny energi.
Vad duktig hon är tösen, ingen dålig prestation på första tävlingen.
Var rädd om dig nu så du snart är av med den envisa förkylningen.
Krya på dig! Kram

Svar: Ja, jag tycker också att det är ett riktigt bra sätt... jag behöver bara lära mig att prioritera lite mer och att släppa taget :)
Tack! Kram!
lantlivspuls.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela