Lantlivspuls

En blogg i dagboksform där mina tankar om högt och lågt får samsas med vardagsberättelser från den lilla gården i den lilla byn på landet. Inga förskönande omskrivningar utan ibland riktiga djupdykningar rätt ner i novembergeggan eller i det sköna gröna där kycklingarna kläcks i köket och det dagliga brödet gräddas på vedspisen. Mitt liv i all sin enkelhet och all sin svårighet. Välkommen!

Trip till huvudstaden!

Publicerad 2016-05-08 09:31:00 i Allmänt,

När jag nu väl skriver (uppehållet blev lite väl långt - igen) har jag varit ledig i fem hela dagar. Fantastiskt! Inte har det varit sämre att vårvädret visat sig från sin absolut bästa sida med sol varje dag. Då är det lätt att hålla humöret lite högre och känslan i kroppen blir fin och varm. 
 
En av dagarna stängslade vi åt fåren så nu är en av fårhagarna klar. Det kommer förmodligen tre nya får till gården och då passade vi på att stängsla en ganska stor hage, så kan de gå där en längre tid. Vi har egentligen mer mark än betesdjur just nu då våra ponnyer inte bör beta allt för mycket pga att någon är övervikt, någon har tidigare haft fång och en har drabbats av sommareksem som blir värre av gräsbete. Det är bara en av ponnyerna som verkligen behöver bete då hon är något underviktig och får nu gå och beta av det första gräset på gräsmattan, innan den motorburna gräsklipparen plockas fram. Livet på landet!
 
Min andra lediga dag tillbringades i huvudstaden tillsammans med älste sonen och även maken mot slutet av dagen. Vi fixade lite på kyrkogården innan vi åkte in till stan för en fika på Mariaberget och en sväng i gamla stan och sedan en titt på Medelhavsmuseets riktigt fina egyptenutställning, den rekommenderas varmt! Vi hade en helt fantastisk dag och det är verkligen så att man upplever sina barn hela livet. Nu börjar en ny fas med äldre barn och det är så fint och roligt att få göra saker som intresserar dem och ta del av den världen. 
 
Våren i Stockholm är vacker, människorna är glada och det är god stämning. Jag trivs bäst när det inte är allt för mycket folk så jag undviker gärna de värsta turiststråken men ändå... jag gillar också pulsen i stan. Denna gång var den extra hög pga den stundande eurovisionsfinalen. Den märktes tydligt!
 
 
Det här cafét har jag besökt två gånger nu och det har kommit att bli en favorit. Det heter Café Mariaberget och ligger precis intill "ingången" till Monteliusgränd. Jag satt och tittade lite på ägarinnan och hon utstrålade en sån fin känsla av att vara precis där hon ville vara, i harmoni och så mån om sina gäster. 
 
 
Jag gillar känslan av att bara sitta och vara en stund och låta alla intryck och upplevelser få sjunka in.
 
 
*Ha det fint!*
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela