Lantlivspuls

En blogg i dagboksform där mina tankar om högt och lågt får samsas med vardagsberättelser från den lilla gården i den lilla byn på landet. Inga förskönande omskrivningar utan ibland riktiga djupdykningar rätt ner i novembergeggan eller i det sköna gröna där kycklingarna kläcks i köket och det dagliga brödet gräddas på vedspisen. Mitt liv i all sin enkelhet och all sin svårighet. Välkommen!

Det gror!

Publicerad 2016-03-22 21:53:27 i Allmänt,

Just nu gror det överallt i huset. Det är sådder av blommor och grönsaker som exv. chili, paprika, rucola, grönkål och sallat som växer i tvättstugan och i vartenda fönster i söderläge står det mjölkkartonger med tomatsådder. Otroligt spännande att se hur det går med dem alla nu, hoppas såklart att de ska klara sig och ge stora skördar. I andra fönster står ärtskott, bladodlingar, vitlöksblast och groddar som redan nu används i matlagning och på smörgås. Helt perfekt att dryga ut med och gott!
 
Idag har jag iallafall gjort det roligaste hitills - jag har sått i min varmbänk! 
 
SOM jag kämpat med denna varmbänk! Först steg temperaturen endast till runt 11 grader för att sedan dimpa nedåt igen. Nya friska tag med mer varmvatten och några spadar färsk hönsgödsel och temperaturen steg till runt 20-22 grader, vilket ju var kul men på tok för lite. Gjorde ett sista försök och grävde ur en del av hästskiten i lådan och stoppade i  en kärra färsk hönsgödsel och lade sedan tillbaka hästskiten. På med några kannor varmt vatten och se då kom den igång! Som mest var den nog uppe på runt 52 grader och på ytan mellan 34 och 22 grader, lite ojämn i värmen men helt ok temperatur för sådd. 
 
Ljuvlig syn! Temp cirka 1 dm ner och det ångade en hel del!
 
 
Så idag sådde jag flera olika sorters sallater, spenat, rucola, rädisor, ramslök och sommarmorötter. Ska bli tokroligt att se om det här fungerar för OM det gör det så har vi egen sallat att skörda inom en månad. Hade försått lite rädisa också så lite grönt finns redan nu i lådan. 
 
 
I väntans tider kan man säga. Tur att jag är så lättroad!
 
 
 
*Just wait and see*
 
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Anki

Publicerad 2016-03-23 07:41:14

Åh vad härligt det låter med alla sådder. Varmbänk får jag nog införskaffa till nästa år, det är så roligt att kunna starta odlingsåret tidigt.
Kram

Svar: Ja, det är otroligt spännande!! Rädisorna gror iallafall... sen är det en hel del svamp från dyngan har jag märkt men jag försöker att bortse från den.. ha ha. Satte ner förkultiverad ruccola och sådde basilika idag. Tjoho!
lantlivspuls.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela