Lantlivspuls

En blogg i dagboksform där mina tankar om högt och lågt får samsas med vardagsberättelser från den lilla gården i den lilla byn på landet. Inga förskönande omskrivningar utan ibland riktiga djupdykningar rätt ner i novembergeggan eller i det sköna gröna där kycklingarna kläcks i köket och det dagliga brödet gräddas på vedspisen. Mitt liv i all sin enkelhet och all sin svårighet. Välkommen!

Jodå, jag är kvar...

Publicerad 2016-05-15 11:13:44 i Allmänt,

Jag är kvar... men det är mycket nu. Våren - hänryckningens tid - mellan hägg och syren och livet på landet snurrar på snabbare än någonsin. Lägg där till att jag har ett dagjobb 4 dagar/vecka och tiden blir knapp. Men nu är jag här och skriver några rader iallafall.
 
Nu har det mest handlat om att ställa iordning köksträdgården för odlingarna och att fixa vårfint och funktionellt åt djuren. Häromdagen fick hönsen sina däck fyllda med torv och sand för lite "bad" - väldigt populärt!
 
 
 
I köksträdgården har jag sått det mesta nu, som tex. bönor, olika sorters blommor, morötter, rädisa, sallater, rödbeta, palsternacka och kryddväxter. De börjar ta sig fint och jag hoppas på god skörd. Fiberduken och glasrutorna är på för det mesta, utom de riktigt varma dagarna men får ändå skydda lådor med mera från katter som söker toalett - ush! 
 
Har hunnit skörda rabarber i omgångar och ätit paj och gjort sylt av glasrabarbern och de största stjälkarna som behövde rensas ut. Gott! 
 
Nu har vi mulet väder och jag ska passa på att gräva den sista djupbädden som kålen ska bo i och till veckan sätter vi ut potatisen, något jag är lite sen med i år. I varmbänken, som jag gjorde tidigare i vår, växer det på vissa håll medan det på andra håll inte växer någonting. Nu har jag rensat bort det som inte tagit sig så bra och istället planterat lite nytt. Rucola, sallat och rädisa har jag däremot redan kunnat skörda i omgångar och vilken upplevelse att redan vara självförsörjande på sallat! Lycka ♥
 
 
Nytt som jag sår för i år är bland annat blomsterböna. Blev en trevlig överaskning när jag öppnade påsen, har ni sett vilka vackra frön?!
 
 
Även i naturen skördar vi just nu. Dessa fina nässlor blir snart både soppa och paj och häromdagen gjorde vi en riktigt god pesto på dem.
 
 
Idag är det ut i landet som gäller, gräva och gräva, pyssla med hästar och kanske klippa lite gräs. 
 
 
 
*Ha det gott*
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela