Lantlivspuls

En blogg i dagboksform där mina tankar om högt och lågt får samsas med vardagsberättelser från den lilla gården i den lilla byn på landet. Inga förskönande omskrivningar utan ibland riktiga djupdykningar rätt ner i novembergeggan eller i det sköna gröna där kycklingarna kläcks i köket och det dagliga brödet gräddas på vedspisen. Mitt liv i all sin enkelhet och all sin svårighet. Välkommen!

Att tala i metaforer

Publicerad 2016-02-04 09:45:44 i Allmänt,

Kanske är det fler än jag som gärna talar i metaforer (bildligt uttryck). Det känns lite som om jag får en bättre bild av det jag vill säga och förmedla när jag gör det. Har däremot förstått att långt ifrån alla tar emot metaforspråket med samma självklarhet som jag talar det. Kan ju ställa till det ibland.
 
Känner att jag nu mött lite av min överman i att förklara lite mer komplicerade saker i metaforer... eller snarare så att just de hans metaforer blir lite svårt för min hjärna att omforma till sånt som jag med lätthet kan förstå. Det tar ett tag för mig att traggla mig igenom texten men när jag väl gjort det och lyckats koppla ihop allt så är texterna otroligt intressanta!
 
Kan alltså tipsa om boken "Ayurveda för ditt sinne" av Janesh Vaidya, om man som jag har ett intresse för hur kropp och själ på många sätt hänger ihop.
 
Ayurveda för ditt sinne
 
Min hälsoresa började på allvar för ungefär 5 år sedan, även om jag varit intresserad långt innan dess men det var då jag bestämde mig för att min kropp och själ var viktig för mig. För omkring 10 år sedan började jag äta mer GI-inspirerat för att sedan gå över helt till sådan kost som jag märkt att min kropp mår bra av. Kosten har inget namn och är ingen diet, min mage och mitt hjärta visar vägen tillsammans med en hel del kunskap som jag luskat ut längs vägen. Jag vet mer om mig själv idag men därmed inte sagt att valet av mat alltid är lätt. Oh no! Jag åker dit flera gånger i veckan - fortfarande, även om jag har facit på hand och vet att jag inte mår bra av det. Bad habits die hard....
 
Jag har däremot blivit snällare mot mig själv och vet att jag är på väg mot ett hälsosammare liv där jag tar mer hänsyn till min kropp och själ och där jag lyssnar lite bättre för varje dag som går. Att slå på mig själv leder inte till något gott och, som en coach och fin vän, sa till mig en gång: "Vilket råd skulle du ge din bästa vän?" De orden följer mig sedan dess och är till god hjälp när jag lär mig att tala snällt till mig själv och ge mig själv pepp och stöttning. För jag skulle aldrig tala nedsättande och fördömande till min bästa vän. Bara kärleksfullt ♥
 
 
Live, learn, love ♥
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Anki

Publicerad 2016-02-05 19:35:02

Det här med hälsa, träning och nyttig mat är väldigt svårt tycker jag. Jag har ett problem och det är att jag älskar mat, all sorts mat. Jag är inte bered att ta bort något utom godis och extrema sötsaker. Även om jag stoppar i mig det ibland det också. För mig är det viktigast att göra det i lagom mängd och kanske välja när jag gör det.
Det viktigaste är att hitta den balans som funkar för den enskilda med både träningsform och mat.
Härligt att få läsa om din träning, mat och hur du tänker om det!
Kram

Svar: Ja, det där sockret är alltid värt att ta bort.... men ibland också värt att äta. Tror på en balans som passer en själv, så länge som man lyssnar på sin kropp och inte på beroendehjärnan.
Kram!
lantlivspuls.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela